In Juxtapositions fifteen publications seek the vicinity of like works at Salon für Kunstbuch, Vienna. The idea for the exhibition draws from a linguistic model that describes the construction of words through sequences of linguistic components. Similar to certain terms that only emerge in the juxtaposition [lat. iuxta >next to<, ponere >to put<] of words or individual word elements,
Juxtapositionen
Book presentation and exhibiton
Performance: Jen Noh
Opening: May 25, 2016, 6:30 pm
Salon für Kunstbuch 21er Haus
Arsenalstr. 1
1030 ViennaAustria map
In Juxtapositions fifteen publications seek the vicinity of like works at Salon für Kunstbuch, Vienna. The idea for the exhibition draws from a linguistic model that describes the construction of words through sequences of linguistic components. Similar to certain terms that only emerge in the juxtaposition [lat. iuxta >next to<, ponere >to put<] of words or individual word elements, the exhibited artists’ books are not merely stand-alone manifestations but should be seen within the specific context they have been placed in. Ultimately, the content, formal, and material preconditions of the printed matter surrounding the exhibits at Salon für Kunstbuch—"a life-size model of a bookshop"—equally contribute to the meaning of the publications as they, in turn, serve as independent artistic forms of expression.
Juxtapositions is an exhibition project in the framework of the seminar CMD+P—Post-digital Publishing at the University of Applied Arts Vienna (TransArts—Transdisciplinary Art, 2015/2016).
Mit Juxtapositionen suchen fünfzehn Publikationen die Nachbarschaft zu ihresgleichen im Salon für Kunstbuch im 21er Haus. Die Idee zur Ausstellung greift auf ein linguistisches Modell zurück, das die Konstruktion von Wörtern in Form von Aneinanderreihungen sprachlicher Versatzstücke beschreibt. Ähnlich wie bestimmte Begriffe erst durch das Nebeneinanderstellen [lat. iuxta ›dicht daneben‹, ponere ›setzen‹] von Wörtern oder einzelner Wortelemente entstehen, sind die ausgestellten KünstlerInnenbücher nicht nur als singuläre Erscheinungsformen zu begreifen. Vielmehr wird der Blick zusätzlich auf den spezifischen Kontext gelenkt, in dem sie sich befinden. Die inhaltlichen, formalen und materiellen Voraussetzungen jener Druckwerke, die die Ausstellungsstücke im Salon für Kunstbuch – das „Modell einer Buchhandlung im Maßstab 1:1“ – umgeben, tragen schließlich ebenso zur Bedeutung der Publikationen bei wie diese wiederum als eigenständige künstlerische Ausdrucksformen funktionieren.
Juxtapositionen ist ein Ausstellungsprojekt des Seminars STRG+P – Postdigitales Publizieren I+II an der Universität für angewandte Kunst Wien, TransArts – Transdisziplinäre Kunst unter der Leitung von Franz Thalmair.
Bernhard Cella is interested in the economic and sculptural framework in which artists’ books – highly informed objects in themselves – can be used as artistic materials. To this end, he conceptualized the ’Salon für Kunstbuch’, a life-size model of a bookshop, in his studio in Vienna. Since 2007, more than 10.000 artists' books have accumulated and entered into unfamiliar vicinities and dialogues. Buying and selling these objects become an integral part of an original artistic practice.
www.cella.at http://collectingbooks.cella.at www.salon-fuer-kunstbuch.at
With contributions by:
Nicoleta Auersperg
Margit Busch
Stefan-Manuel Eggenweber
Sebastian Gärtner
Maria Grün
Luzie Kork
Nika Kupyrova
Marlene Lahmer
Mara Novak
Jen Noh
Aline Sofie Rainer
Poppi Stefanska
Stephanie Rizaj
Jakob Zacharias Steiner
Hui Ye